Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sága Stmívání

Chtěla jsem si nějak nenáročně a příjemně ukrátit čas do porodu a nenasávat při tom žádné informace o dětech, porodu a jakýchkoliv jiných maminkovských záležitostech. Co lepšího si zvolit, než romantický, napínavý a samozřejmě krvavý příběh lásky mezi mladou dívkou a upírem - obzvlášť, když o tom básní velká část kamarádů na facebooku.

Na obhajobu knihy musím říci, já jsem se bavila. Je to čtivé. Chtěla jsem najít ještě nějaký další přívlastek pozitivního charakteru, ale jaksi se mi to nedaří. Kolem sebe jsem slyšela názory, že je to ta nejniternější a nejsilnější charakteristika lásky, která byl napsána takovým způsobem, že své čtenáře více než dojímá. Někteří kamarádi dokonce téměř nemohli chodit spát dokud nedočetli celou ságu, s knihou vstávali, jezdili v MHD, četli jí během obědové pauzy v práci a pravděpodobně i nějakou dobu zanedbávali své partnery a domácí povinnosti- protože prostě nebyli schopni se od knihy odpoutat.

Asi jsem citově oploštělá. Do hlavní postavy jsem se mohla vžít celkem snadno, Bella mi v podstatě svým charakterem i vnímáním světa byla blízká. Lásku k neskutečně krásnému, dokonalému, ale samozřejmě zároveň hrozně nebezpečnému Edwardovi jsem také celkem pochopila, ale vžít už jsem se do ní dokázala méně.

V knize se popisují podobné pocity a stavy, které jsem prožívala ve svých čtrnácti letech, když jsem byla zamilovaná do svého spolužáka Marka. Nebyl sice upír, ale byl také neskutečně krásný, skoro až dokonalý a také mi připadal nebezpečný, narozdíl ode mě už pil pivo a také kouřil. V téhle době jsem četla romány od Lenky Lanczové a tenkrát bych příběh lásky mezi lidskou bytostí a "hodným" upírem pravděpodobně hltala všemi smysli.

I v mých patnácti letech,v tom slavném rockerském období, kdy má image představovala něco mezi černou elegancí rodiny Adamsových a tehdy ještě neexistujícím stylem EMO, bych pravděpodobně za možnost přečtení takovéto knihy líbala ruce. V té době mě bavilo platonicky snít o neskutečném, zatímco moje matka mi do kapsy proděravěných a pocvočkovaných džínsů cpala balíčky s kondomy, neb tušila, co se tak asi děje na vesnické diskotéce za sousoším svatého Jana Nepomuckého. A já v té době přitom měla největší starost s doplněním série hrošíků nákupem dalších Kinder vajíček, dokud tato limitovaná série ještě běží v prodeji. (Tuto svojí mánii jsem samozřejmě hluboce tajila - copak  jde dohromady poslech kapely Rage Against the machine a leštění figurek happy hippo hrošíků na dřevěné poličce nad postelí?). Přesně v téhle epoše svého života bych s Bellou prožívala její láskyplná muka a rozhodně bych jí držela palce, ať se stane upírkou a žije se svým milým navěky, do konce celého vesmíru (i když upíři možná přežijí i konce všeho nekonečného)

Abych uvedla na pravou míru jak si představuju opravdový příběh člověka a jeho životní lásky, chci poukázat na úplně jinou knihu. Před tím, než jsem se vrhla na upíří ságu jsem přečetla knihu od Feuchtwangera "Goya aneb strastná cesta poznání" - tohle je příběh lásky, která mě nejen pobuřuje a dojímá, ale kterou chápu a dokážu jí přímo nahmatat. Nechci tím shazovat schopnosti autorky Stephenie Meyerové, spíš je zvláštní jak moc mých vrstevníků je z téhle knihy více než naměkko - cítím se vlastně podvedena a hlavně ochuzena, ale to je samozřejmě jenom můj problém.

Na závěr bych chtěla jen podotknout, že i nejvěrnější čtenáře této knihy bych spíše odradila od filmové verze, kterou jsem si nemohla a ani nechtěla odpustit. V knize mi nepřišlo nijak divné, že hlavní hrdinka cestuje na zádech svého milovaného (koneckonců on je upír, je tedy maximálně rychlý a obratný a moje fantasie neměla s tímto vyobrazením sebemenší problém). Ve filmu ale náš dokonalý Edward, prototyp krásného mladého elegantního muže, při lezení po kmenech stromů působí spíše jako zasloužilá šimpanzí matka s mládětem na zádech. Také ty přehnaně dlouhé pohledy do očí s výrazem shakespearovských hrdinů, vlastně vše mi připadalo hrozně zdlouhavé - možná celý film byl zbytečně dlouhý na to, že se tam většinu času nic moc neděje (pokud Vás nerajcuje romantické běhání v mlžném lese a dlouhé dialogy o tom, jak je nebezpečné chodit s upírem). Invence filmu je minimální - Bella si dokonce objednala i stejné jídlo v restauraci, její spolužačky si v obchodě koupily úplně stejné šaty, které byly popsány v knize - vše naprosto identické a přitom tak rozdíné i od té mé nejobyčejnější představy. Ale to už se tak holt stává.

Každopádně nenechte se od čtení knihy odradit, každá zkušenost s upíry se Vám určitě do života hodí.

Autor: Kateřina Kudrmanová | pátek 5.2.2010 16:40 | karma článku: 14,57 | přečteno: 1722x
  • Další články autora

Kateřina Kudrmanová

Což takhle zajít do posilovny?

Nikdy jsem nebyla vyznavač posiloven. Do fitka jsem chodila buď na jógu, nebo si zaběhat na pás (a spíše sporadicky). O milovnících posilky jsem měla dost zkreslené představy ovlivněné obecnými předsudky. (Jako, že jsou tam jen svalnatí vygumovanci, co hekají, prohlíží si své vyboulené svaly v zrcadle a cpou se anaboliky.) Zrovna jsem žila své bohémské období a lidi, co chodili pravidelně cvičit a nedej bože se zabývali zdravou stravou, mi připadali jako mimozemšťané. Popravdě na svých tazích přes vinárny a hospody jsem moc takových nepotkala (nebo jsem je neviděla skrz cigaretový dým).

28.2.2014 v 22:15 | Karma: 12,84 | Přečteno: 479x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Kudrmanová

Olympijské dítě

Zimní olympiáda...čtyři roky utekly jako nic. Čtyři „dlouhá léta“ jsou za námi a já si to pamatuju jako včera. Doktor se mě ptal, po jaké době mám kontrakce. Věděla jsem to přesně: „No, kontrakce trvá stejně dlouho jako vystoupení snowboardistky na U-rampě a pak je mi je dobře do chvíle než nastoupí další závodnice.“ Doktora to celkem pobavilo a došel k závěru, že naše malá sportovkyně vyskočí na svět cobydup.

19.2.2014 v 13:20 | Karma: 20,75 | Přečteno: 1149x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Kudrmanová

Jillian Michaels je zpátky…a stojí to za to!

Právě jsem dočetla její novou knihu: „Vyhrajte boj o štíhlé tělo.“ (http://www.anag.cz/vyhrajte-boj-o-stihle-telo-ma-osobni-tajemstvi-jednoducheho-rychleho-a-trvaleho-zhubnuti/d-94261/?utm_source=kudrmanova&utm_medium=recenze&utm_campaign=slim+for+life)

14.11.2013 v 21:50 | Karma: 9,96 | Přečteno: 2164x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Kudrmanová

Žiju…běhám…

Tak jsem se do toho běhání pořádně opřela. V červenci jsem poprvé uběhla trasu delší než deset kilometrů. Pokořila jsem tu magickou hranici, ke které jsem od loňského léta vzhlížela a neodvážila se jí překonat – jen jsem jí jemně oťukávala svým maximem 8 km.

4.9.2013 v 10:07 | Karma: 3,59 | Přečteno: 59x | Diskuse| Ona

Kateřina Kudrmanová

Povinnost mě žádá....využít svého voličského práva!

Prapodivná, zvláštní zima. Den je pustý, pochmurný. A já si tu hlavu lámu, koho hodím do urny.

11.1.2013 v 23:35 | Karma: 9,22 | Přečteno: 739x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 36
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1900x
Asi bilancuju. Poslední rok, kdy mám na začátku dvojčíslí svého věku číslici 3, děti už jsem "úspěšně" dovedla do školních lavic. Stále žiji (zcela dobrovolně a ráda) s jejich otcem. Od běhu jsem se přesunula k józe. Určitě jsem nabrala i nějaké ty zkušenosti......ale jinak platí to, co mi už kdysi povídala babička: "To si tak v 10 letech říkáš, že se to děsně táhne....než jsou prázdniny, než půjdu poprvé tancovat, než se vdám....a najednou máš šedivý vlasy, kopa dětí ti říká babi a ty už si ani nemůžeš vzpomenout, jak se všechny jmenují, ale tam hluboko uvnitř jsi to pořád ty - se všemi touhami, talenty i neduhy.....jen už tolik neřešíš, jestli se to do vlasů hodí červená pentle."

Seznam rubrik