Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lidi, co se upejpaj a jiní…

Moje babička dělí lidi na upejpavý a neupejpavý. Jako správná jihočeská kuchařka má raději jedlíky, kteří zbaští všechno, co jim nandá na talíř a přímo zbožňuje ty jedince, kteří si zvládnou ještě přidat (při babiččiných porcích není takových lidí mnoho). Myslím, že podle dojedených talířů posuzovala i lukrativnost mých známostí (po té, co se jich optala na zaměstnání rodičů, práci a zjistila detaily o trvalém bydlišti). Vyjadřovala se ale velmi decentně: „Ten Mates je Kačenko moc hodnej, ale je takovej hubenej, vždyť já ho nikdy neviděla pořádně jíst, ten kluk neunese žádnej stres.Ten tvůj Štěpán se mi moc líbí, na posvícení zvládnul dvanáct knedlíků a ještě zbouchnul dva kusy bábovky.“ (To ale babička netušila, že v podobném množství požíval i alkohol a omamné látky.)

Je mnoho druhů různých jedlíků, nejsou jen ti upejpaví a neupejpaví:

Například naše švagrová jí takzvaně „na šuplíčky“. Z hlavního jídla sní půlku a odloží ho se slovy, že je naprosto sytá, až přeplněná. To se ale týká pouze jejího prvního „šuplíku“, určeného na hlavní chody. Naštěstí je tu ještě další šuple na dezert a pak ještě jeden pidi šuplíček  na nějakou příjemnou ovocnou tečku či kafíčko. Děláme si  z ní občas legraci, jestli náhodou také nemá více žaludků.....čímž rozhodně nechceme nic hanlivého naznačovat, protože naší švagrovou i všechny její šuplíčky vroucně milujeme (neb není v naší rodině větších gurmánů, než právě jí a mého bratra).

Manžel je zase sektorový jedlík. Není v jídle příliš vybíravý (to by se mnou asi nevydržel) a babička mi ho schválila hned na začátku (snědl vše a nestěžoval si na velikost porcí). Sektorový jedlík nejí jídlo jako my ostatní (tudíž vše tak nějak dohromady, aby se chutě dobře prolnuly). Pokud mu na talíř dáte sekanou s bramborovou kaší a k tomu kyselé okurky, sektorový jedlík sní  napřed kaši, pak sekanou a kyselé okurky si nechá na úplný závěr (případně postupuje v jiném pořadí, podle toho, co preferuje). Upozorňuji všechny sekrorové jedlíky, ať se obloukem vyhýbají mojí babičce, protože by je to mohlo stát život (čekala by je krutá smrt přejedením). Babička kdysi manželovi neúnavně přidávala buď přílohu nebo maso, protože měla pocit, že se mu jednoho nebo druhého nedostává. Manžel je slušně vychovaný muž a bylo mu trapné vrátit nedojedený talíř, u třetího nášupu jsem musela zakročit já. Místo čtvrtého nášupu se servírovala slivovice na slehnutí a můj muž přežil.

Také tu máme maminky „dojížděčky“. Přes den do sebe v podstatě nevpraví normální porci jídla a jen zřídkakdy je uvidíte s vlastním talířem. Živí se tím, co jejich dětem takzvaně odpadne od úst. Podle míry „upejpavosti“ jejich dětí pak rostou nebo se zmenšují rozměry matky „dojížděčky“.  My ženy zkrátka nemáme rády zbytky a tak rozjedený puding raději zbaštíme, než bychom ho vyhodily. Zvládneme dochroupat i oslintanou sušenku, kterou naše batole odhodí na zem a klidně slupneme i ožužlaný kousek jablka, co právě přistál na kožené sedačce. Ve finále dítěti olízneme i upatlané prstíčky, pokud v dosahu nemáme vlhčené ubrousky, tak moc jsme obětavé .-)

A jedinou negativní skupinou jsou „rejpalové“. Ti se vám v tom jídle hrabou jak slepice na dvorku, jako kdyby museli kousek horní vrstvy odsunout a nějakou lepší objevit na dně talíře. Často se rejpou v jídle nejenom vidličkou, ale i nevhodnými otázkami: „A co si jako do tý omáčky dávala? Jakou část hovězího masa si použila? Jsou ve vývaru opravdu domácí nudle? No, asi právě proto prostírám jen pro vlastní rodinu a přátele, abych se podobným otázkám vyhnula.

 

PS: A babička má pravdu, od tý doby, co denně vařim, taky nemám ráda lidi, co se upejpaj.

Autor: Kateřina Kudrmanová | pátek 17.8.2012 15:20 | karma článku: 16,29 | přečteno: 1239x
  • Další články autora

Kateřina Kudrmanová

Což takhle zajít do posilovny?

Nikdy jsem nebyla vyznavač posiloven. Do fitka jsem chodila buď na jógu, nebo si zaběhat na pás (a spíše sporadicky). O milovnících posilky jsem měla dost zkreslené představy ovlivněné obecnými předsudky. (Jako, že jsou tam jen svalnatí vygumovanci, co hekají, prohlíží si své vyboulené svaly v zrcadle a cpou se anaboliky.) Zrovna jsem žila své bohémské období a lidi, co chodili pravidelně cvičit a nedej bože se zabývali zdravou stravou, mi připadali jako mimozemšťané. Popravdě na svých tazích přes vinárny a hospody jsem moc takových nepotkala (nebo jsem je neviděla skrz cigaretový dým).

28.2.2014 v 22:15 | Karma: 12,84 | Přečteno: 479x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Kudrmanová

Olympijské dítě

Zimní olympiáda...čtyři roky utekly jako nic. Čtyři „dlouhá léta“ jsou za námi a já si to pamatuju jako včera. Doktor se mě ptal, po jaké době mám kontrakce. Věděla jsem to přesně: „No, kontrakce trvá stejně dlouho jako vystoupení snowboardistky na U-rampě a pak je mi je dobře do chvíle než nastoupí další závodnice.“ Doktora to celkem pobavilo a došel k závěru, že naše malá sportovkyně vyskočí na svět cobydup.

19.2.2014 v 13:20 | Karma: 20,75 | Přečteno: 1149x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Kudrmanová

Jillian Michaels je zpátky…a stojí to za to!

Právě jsem dočetla její novou knihu: „Vyhrajte boj o štíhlé tělo.“ (http://www.anag.cz/vyhrajte-boj-o-stihle-telo-ma-osobni-tajemstvi-jednoducheho-rychleho-a-trvaleho-zhubnuti/d-94261/?utm_source=kudrmanova&utm_medium=recenze&utm_campaign=slim+for+life)

14.11.2013 v 21:50 | Karma: 9,96 | Přečteno: 2164x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Kudrmanová

Žiju…běhám…

Tak jsem se do toho běhání pořádně opřela. V červenci jsem poprvé uběhla trasu delší než deset kilometrů. Pokořila jsem tu magickou hranici, ke které jsem od loňského léta vzhlížela a neodvážila se jí překonat – jen jsem jí jemně oťukávala svým maximem 8 km.

4.9.2013 v 10:07 | Karma: 3,59 | Přečteno: 59x | Diskuse| Ona

Kateřina Kudrmanová

Povinnost mě žádá....využít svého voličského práva!

Prapodivná, zvláštní zima. Den je pustý, pochmurný. A já si tu hlavu lámu, koho hodím do urny.

11.1.2013 v 23:35 | Karma: 9,22 | Přečteno: 739x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Velitelé jsou svině, moji rotu zničili. Ukrajinci hasí průlom v Donbasu

26. dubna 2024  14:54

Premium Zatímco Rusové rozšiřují průnik kolem strategicky položeného městečka Očeretyne, Ukrajinci řeší,...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

  • Počet článků 36
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1900x
Asi bilancuju. Poslední rok, kdy mám na začátku dvojčíslí svého věku číslici 3, děti už jsem "úspěšně" dovedla do školních lavic. Stále žiji (zcela dobrovolně a ráda) s jejich otcem. Od běhu jsem se přesunula k józe. Určitě jsem nabrala i nějaké ty zkušenosti......ale jinak platí to, co mi už kdysi povídala babička: "To si tak v 10 letech říkáš, že se to děsně táhne....než jsou prázdniny, než půjdu poprvé tancovat, než se vdám....a najednou máš šedivý vlasy, kopa dětí ti říká babi a ty už si ani nemůžeš vzpomenout, jak se všechny jmenují, ale tam hluboko uvnitř jsi to pořád ty - se všemi touhami, talenty i neduhy.....jen už tolik neřešíš, jestli se to do vlasů hodí červená pentle."

Seznam rubrik